Comenzi telefonice(Program L-V: 9-17):
Comenzi telefonice(Program L-V: 9-17): 0743-338.894, 0727-875.556, 0744-351.976,
0744-656.761, 0241-511.133
Coș cumpărături
Coș cumpărături
Transport gratuit la comenzi de peste 500 Ron
Transport gratuit la comenzi de peste 500 Ron

https://www.facebook.com/anvelopeaz.constanta/

Intretinerea anvelopelor

 

Intretinerea anvelopelor – ce presupune si cat este de importanta

Codul rutier romanesc interzice circulatia automobilelor si autoutilitarelor pe drumuri publice acoperite de zapada fara anvelope de iarna. Cei care nu respecta legislatia risca o amenda insa cele mai mari riscuri sunt legate de siguranta, pentru ca aderenta, puterea de franare, rezistenta la temperaturi extreme difera de la un tip de anvelopa la altul.

Din aceste motive anvelopele autoturismului trebuie adaptate sezonului. Exista anvelope de vara, anvelope de iarna si anvelope all season. Indiferent de tip, specialistii ne recomanda sa alegem intotdeauna anvelope noi atunci cand facem o achizitie. Nu intamplator, ci pentru ca intretinerea anvelopelor este deosebit de importanta pentru ca performanta si nivelul de siguranta sa fie cat mai optime. De aceea este foarte riscant sa utilizam o anvelopa de origine necunoscuta.

Cea mai buna solutie este achizitiua anvelopelor noi, pe care sa le intretinem asa cum ne recomanda specialistii in domeniu.

Despre uzura anvelopelor

Uzura anvelopelor nu poate fi complet evitata. Conform legilor fizicii ea are loc oricum. Totusi, modul in care masina este condusa poate determina o uzura fireasca, lenta si uniforma, sau din contra, o uzura prematura.

In mers, banda de rulare a fiecarei anvelope se freaca de carosabil, ceea ce duce la scaderea treptata a adancimii benzii de rulare. Cresterea uzurii benzii de rulare depinde foarte mult de gradul de frecare. Iar frecarea este influentata in mare masura de stilul de condus al soferului. Cu cat masina este condusa intr-un mod mai agresiv cu atat efectele negative sunt mai accentuate.

Concret, un nivel dublu al frecarii inseamna o crestere de patru ori a uzurii anvelopei ceea ce duce la reducerea performantei la un sfert.

Printre situatiile de evitat sunt: supraincarcarea masinii, conducerea la viteze foarte mari, virajele agresive, franarea brusca atunci cand nu este nevoie.

Cat de mult conteaza intretinerea anvelopelor pentru mentinerea performantei

La achizitionarea anvelopelor noi urmarim intotdeauna cel mai bun raport calitate/pret, tinand cont de particularitatile masinii, stilului de viata si bugetul disponibil. Insa odata montate, nu putem spune ca performanta se va mentine la acelasi nivel. Intretinerea anvelopei este esentiala pentru a putea beneficia de toate calitatile sale. O utilizare necorespunzatoare in mod constant, duce la uzura prematura a anvelopelor sau chiar la incidente ce pot fi periculoase, cum ar fi explozia anvelopei.

Ce inseamna "intretinerea anvelopelor"?

Intretinerea anvelopelor vizeaza trei aspecte principale: Presiunea, Unghiul de fuga, Echilibratul.

Presiunea – se refera la umflarea anvelopei la nivelul optim recomandat. Este deosebit de importanta si afecteaza major performanta chiar si in cazul anvelopelor noi si foarte scumpe. Daca nu i se acorda atentie, performanta obtinuta poate scadea considerabil, pana la nivelul unei anvelope mult mai ieftine sau al unei anvelope second hand.

Pentru anvelope si autovehicule, presiunea optima este definita in comun de catre producatori. Totusi aceasta poate varia in functie de sarcina si de conditiile de functionare. Recomandarile producatorilor pot fi consultate de obicei pe usa autovehiculului, pe clapeta rezervorului sau in manualul de operare. In general sunt pentru 4 persoane si bagaje. Supraincarcarea autovehiculului este de evitat.

Verificarea si ajustarea periodica a presiunii este in totalitate responsabilitatea conducatorului auto. Acesta trebuie sa aiba in vedere acest aspect dupa ce are loc montajul anvelopelor. Din pacate foarte multi conducatori auto circula cu o presiune inadecvata, de aceea presiunea insuficienta a devenit una dintre cele mai frecvente cauze ale accidentelor rutiere.

Verificarea corecta a anvelopei se face cand aceasta este rece, nu dupa incalzirea ce are loc in timpul utilizarii. Frecventa recomandata pentru verificarea presiunii este lunara, ideal la doua saptamani. Roata de rezerva trebuie sa fie si ea verificata. In cazul in care se constata defectiuni sau deteriorari majore, este necesara vizita la un service unde specialistii pot interveni corect pentru remedierea problemei.

In perioada iernii verificarea presiunii nu trebuie neglijata deloc, deoarece temperaturile scazute de afara scad presiunea. De aceea, necesita ajustare periodica. In cazul in care ajustarea prin umflarea rotilor are loc intr-un mediu incalzit comparativ cu temperaturile scazute de afata, cum ar fi interiorul unui service sau al unui garaj, se recomanda adaugarea a 0,2 bar la presiunea recomandata de constructor pentru a compensa diferenta.

In cazul in care masina circula in majoritatea timpului doar cu soferul, se recomanda reglarea cu 0.1 - 0.2 bar sub presiunea recomandata de producatori.

Ce se intampla cand masina este condusa cu o presiune scazuta a anvelopelor?

Nivelul de umflare al anvelopelor influenteaza in mod direct fortele laterale transmise de anvelope carosabilului. In cazul in care anvelopele nu sunt umflate suficient, determinand o presiune scazuta, la schimbarea rapida a benzii se poate pierde foarte usor controlul autovehiculului. O situatie similara are loc si in cazul virajelor. Astfel, presiunea scazuta afecteaza in mod direct raspunsul directiei masinii, stabilitatea directionala, ambele foarte importante din punct de vedere al sigurantei.

O presiune scazuta a anvelopelor determina si cresterea consumului de combustibil. Prin scaderea presiunii are loc o comprimare a anvelopei ce determina incalzirea sa si deteriorarea structurala a materialului, chiar o dezintegrare partiala.

De exemplu, daca o anvelopa este umflata la un nivel cu 20% mai mic decat cel optim, randamentul sau kilometric se va reduce tot cu un procent de 20%.

Exista si situatia in care presiunea scade treptat in timp ce masina este condusa, adica rularea autovehiculului pe pana. Situatia este periculoasa mai ales atunci cand apare la drum lung, cand masina este condusa cu viteza mare. De exemplu pe autostrada. Din cauza vitezei, conducatorul auto nu isi poate da seama ca presiunea scade. Solicitarea brusca mecanica si termica poate duce la defectarea completa a anvelopei prin separarea compusilor structurii din cauciuc.

Ce se intampla cand masina este condusa cu o presiune crescuta a anvelopelor?

Daca anvelopele sunt umflate excesiv,  va aparea o uzura pronuntata pe centrul benzii de rulare.  Anvelopele cu  o presiune excesiva devin dure si rigide. Din punct de vedere al sigurantei apar anumite riscuri de avarie atunci cand masina trece peste gropi sau obstacole de mici dimensiuni de pe carosabil.

Ce se intampla cand anvelopele aceleiasi masini au niveluri de presiune diferite?

Atunci cand masina este condusa cu una sau mai multe anvelope cu presiune scazuta si in acelasi timp cu una sau mai multe anvelope cu presiune crescuta, apare uzura neuniforma. In acest caz se recomanda schimbarea anvelopelor cu altele noi, toate de acelasi tip si umflate la ceeasi presiune. Pe cat posibil este bine sa fie mentinut acelasi grad de uzura pentru toate anvelopele cu care este dotata masina.

Unghiul de fuga

Se refera la unghiul rotilor, care adesea necesita ajustare, astfel incat ele sa fie perfect perpendiculare pe carosabil. De asemenea, operatiunea de reglare a unghiului de fuga urmareste si unghiurile rotilor fata de ele. Acestea trebuie sa fie perfect paralele.

In momentul in care masina nu este condusa corespunzator, ci intr-un stil agresiv, uzura anvelopelor se accelereaza, afectand si unghiul de fuga, ca intr-un cerc vicios. Daca se observa o uzare rapida si neuniforma a anvelopelor cu siguranta este necesara si reglarea unghiului de fuga.

O metoda populara de verificare a anvelopelor de catre un sofer amator este "metoda monedei". O moneda se introduce intre striatiile benzii de rulare a anvelopei, atat pe centru cat si pe interior si exterior. In cazul in care se constata o diferenta in privinta adancimii benzii de rulare, atunci cu siguranta este necesara reglarea unghiului de fuga.

De asemenea, un alt test simplu de efectuat de catre orice conducator auto este de a merge drept cu masina la o viteza mica, fara a tine mainile pe volan. Daca masina nu merge drept ci se indreapta usor stanga sau dreapta, cu siguranta unghiul de fuga trebuie reglat.

Echilibratul rotilor

Scopul echilibratului rotilor este acela de a evita situatia in care anvelopele se rotesc producand vibratii. Din cauza vibratiilor automobilul nu va rula drept, aparand efectul in care "trage" intr-o parte sau in alta punand in pericol siguranta soferului si a pasagerilor.

Echilibrarea rotilor le mareste durata de viata si scade gradul de uzura. Practic prin echilibrare, se plaseaza greutati de plumb pe partea interioara a jantelor avand ca scop eliminarea vibratiilor.

Vidratiile pot fi resimtite de sofer in timpul mersului. Cand acestea sunt perceptibile dar si atunci cand se observa o uzura a anvelopelor, poate chiar in lipsa unor vibratii evidente, este necesara vizita la un service pentru verificarea si echilibrarea rotilor.

La service echilibrarea se face cu ajutorul unui aparat special in care este introdusa roata. In functie de interpretare, operatorul va introduce greutati speciale pentru echilibrare.

Concluzie

Pentru cele mai ridicate niveluri de performanta, minimalizarea cheltuielilor si mai ales pentru mentiunerea sigurantei, recomandam sa achizitionati intotdeauna anvelope noi, cu garantie si ulterior sa nu neglijati intretinerea acestora printr-un stil de condus echilibrat, atentie la detalii si semne de uzura, verificari periodice si vizite la service-ul autorizat atunci cand este cazul.










Cele mai vizitate produse

  • 195/70R15C 104R WINGUARD WT 1 NEXEN
  • 225/45R17 91H MICELIN ALPIN 5MI
  • 185/65R14 86T TIGAR WINTER
  • 155/70R13 WINTER TG
  • 195/60R15 88H NEXEN 4S
  • 235/55R17 103H KUMHO KW27
  • 245/45R17 99W XL TIGAR SYNERIS
  • 195/65R15 91T MICHELIN ALPIN 5